Nibud-experiment leidt tot nieuwe werkwijze bij Groningse Kredietbank

door stijlXpres op 20 december 2017

Persbericht | 19 december 2017

Een Nibud-experiment met het sturen van sms’jes om de opkomst van klanten bij hun afspraak te vergroten is voor de Groningse Kredietbank (GKB) aanleiding om hun werkwijze aan te passen.

Het Nibud heeft getest of het versturen van sms’jes ter herinnering aan de afspraak de opkomst zou verhogen. Het resultaat is dat het aantal mensen dat onaangekondigd niet komt opdagen 50 procent lager is bij diegenen die een sms hebben ontvangen. Reden voor de GKB om iedereen die een afspraak heeft, standaard een herinnering per sms te sturen. Dit levert de gemeente 4,5 uur tijdswinst per week op.

Vergeten is geen onwil

Veel organisaties en bedrijven, maar ook de tandarts of de loodgieter, sturen een sms ter herinnering aan een afspraak. In de schuldhulpverlening wordt deze techniek veel minder toegepast, terwijl juist mensen met financiële problemen een herinnering goed kunnen gebruiken.

De situatie van geldgebrek (financiële schaarste) heeft een enorm effect op het denken en doen van mensen. Zij worden zo in beslag genomen door de problemen van dat moment, dat een afspraak aan hun aandacht kan ontsnappen.

Het vergeten is dan geen indicatie van onwil, maar een gevolg van de financiële schaarste. Een herinnering is dan een enorme hulp. Voor zover het Nibud weet, is dit – binnen de schuldhulpverlening – het eerste experimentele onderzoek waarin de effectiviteit van herinnerings-sms’jes is onderzocht.

No-show kost een uur tijd

De medewerkers van de GKB merkten dat er veel tijd verloren ging doordat mensen niet kwamen opdagen voor hun afspraak. Een ‘no-show’ kost de GKB circa een uur tijd. Per honderd mensen kwamen in de controlegroep twaalf mensen niet opdragen. Bij de herinneringsgroep ging het om de helft hiervan: zes mensen. Dit leverde de gemeente gemiddeld 4,5 uur tijdwinst per week op.

Ook de klanten van de GKB zijn met de sms enorm geholpen. Allereerst is de afspraak nodig om uit de financiële problemen te komen. Een no-show zorgt er voor dat de klant een negatief label krijgt. De hulpverlening kan worden stopgezet als een klant meerdere keren niet komt opdagen.

De GKB heeft naar aanleiding van dit experiment besloten iedereen met een afspraak standaard een herinnering per sms te sturen.

Actueel

Mijn kleine pensioen gaat in de grote pot
20 januari 2018

Weblog | 19 januari 2018 Spreekwoordelijk heeft een kat negen levens. Een mens heeft er maar één en dat is soms

Lees meer
Staatssecretaris van Ark bezoekt les MoneyWays
12 januari 2018

Nieuwsbericht | 11 januari 2017 Staatssecretaris van Ark van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bezoekt vandaag de 1000e les van MoneyWays. Ook

Lees meer
Januari en februari: informatiebijeenkomsten Startpunt Geldzaken
7 januari 2018

Nieuwsbericht | 6 januari 2018 Graag nodig ik u uit voor een bijeenkomst van Startpunt Geldzaken. Tijdens de bijeenkomst kunt u kennis

Lees meer
Bereikbaarheid tijdens feestdagen
24 december 2017

[unable to retrieve full-text content] Tweet Share 0 +1 LinkedIn 0 Email

Lees meer
Terugblikken en vooruitkijken
23 december 2017

Weblog | 22 december 2017 De periode voor kerst is de tijd van lijstjes en top-10 momenten. Het is ook

Lees meer
Goede #geldvoornemens? Het Nibud helpt!
22 december 2017

Nieuwsbericht | 21 december 2017 Wilt u in 2018 meer grip op uw geld? Of heeft u andere goede geldvoornemens?

Lees meer
‘Maximaal lenen is maximaal leven’
21 december 2017

Weblog | 11 september 2017 Na een jaar studeren, heb ik samen met mijn zoon de balans opgemaakt. We hebben

Lees meer
Nibud-experiment leidt tot nieuwe werkwijze bij Groningse Kredietbank
20 december 2017

Persbericht | 19 december 2017 Een Nibud-experiment met het sturen van sms’jes om de opkomst van klanten bij hun afspraak

Lees meer
Wegens succes herhaald: Kennisproeverij voor werkgevers (14-2-2018)
19 december 2017

Nieuwsbericht | 26 september 2017 Het Nibud organiseert op woensdag 14 februari 2018 voor de tweede keer een kennisproeverij waar

Lees meer
Onderzoek Nibud Personeel met Schulden in internationaal perspectief
18 december 2017

Nieuwsbericht | 8 november 2017 Het Nibud-onderzoek Personeel met schulden (mei 2017) was voor Aon, een internationaal opererende financieel dienstverlener

Lees meer

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van acties en ontwikkelingen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!

* verplicht veld

Deel ons

Help de dialoog te versterken door ons te delen in jouw netwerk.