Nibud-experiment leidt tot nieuwe werkwijze bij Groningse Kredietbank

20 december 2017

Persbericht | 19 december 2017

Een Nibud-experiment met het sturen van sms’jes om de opkomst van klanten bij hun afspraak te vergroten is voor de Groningse Kredietbank (GKB) aanleiding om hun werkwijze aan te passen.

Het Nibud heeft getest of het versturen van sms’jes ter herinnering aan de afspraak de opkomst zou verhogen. Het resultaat is dat het aantal mensen dat onaangekondigd niet komt opdagen 50 procent lager is bij diegenen die een sms hebben ontvangen. Reden voor de GKB om iedereen die een afspraak heeft, standaard een herinnering per sms te sturen. Dit levert de gemeente 4,5 uur tijdswinst per week op.

Vergeten is geen onwil

Veel organisaties en bedrijven, maar ook de tandarts of de loodgieter, sturen een sms ter herinnering aan een afspraak. In de schuldhulpverlening wordt deze techniek veel minder toegepast, terwijl juist mensen met financiële problemen een herinnering goed kunnen gebruiken.

De situatie van geldgebrek (financiële schaarste) heeft een enorm effect op het denken en doen van mensen. Zij worden zo in beslag genomen door de problemen van dat moment, dat een afspraak aan hun aandacht kan ontsnappen.

Het vergeten is dan geen indicatie van onwil, maar een gevolg van de financiële schaarste. Een herinnering is dan een enorme hulp. Voor zover het Nibud weet, is dit – binnen de schuldhulpverlening – het eerste experimentele onderzoek waarin de effectiviteit van herinnerings-sms’jes is onderzocht.

No-show kost een uur tijd

De medewerkers van de GKB merkten dat er veel tijd verloren ging doordat mensen niet kwamen opdagen voor hun afspraak. Een ‘no-show’ kost de GKB circa een uur tijd. Per honderd mensen kwamen in de controlegroep twaalf mensen niet opdragen. Bij de herinneringsgroep ging het om de helft hiervan: zes mensen. Dit leverde de gemeente gemiddeld 4,5 uur tijdwinst per week op.

Ook de klanten van de GKB zijn met de sms enorm geholpen. Allereerst is de afspraak nodig om uit de financiële problemen te komen. Een no-show zorgt er voor dat de klant een negatief label krijgt. De hulpverlening kan worden stopgezet als een klant meerdere keren niet komt opdagen.

De GKB heeft naar aanleiding van dit experiment besloten iedereen met een afspraak standaard een herinnering per sms te sturen.

Actueel

Bedrijvendesk geeft antwoord (AVG)
4 juni 2018

De volgende vraag werd gesteld op Dialoognet: wat mag een werkgever doen vanuit de AVG? Mag bijvoorbeeld een loonbeslag gebruikt

Lees meer
Overzicht tuchtrechtspraak deurwaarders januari t/m maart 2018
8 april 2018

Overzicht tuchtrechtspraak deurwaarders 2018-01 Deurwaarders zijn onderworpen aan… Tweet Share 0 +1 LinkedIn 0 Email

Lees meer
Terugblik Nibud congres
6 april 2018

Nieuwsbericht | 6 april 2018 Vanuit de overheid, de financiële wereld en de wetenschap vertelden sprekers op het Nibud Congres

Lees meer
Nu verschenen: Geldboek voor ondernemers editie 2018
5 april 2018

Nieuwsbericht | 5 april 2018 Vandaag verschijnt online de elfde, uitgebreide editie van het Geldboek voor Ondernemers. Het boek biedt

Lees meer
Door verrekening toeslagschuld te weinig geld om kinderopvang te betalen?
3 april 2018

Heeft u een toeslagschuld die wordt verrekend met uw lopende kinderopvangtoeslag? Is uw verzoek om… Tweet Share 0 +1 LinkedIn

Lees meer
Nibud betrokken bij nieuwe buddy-schuldenapp Fikks
22 maart 2018

Nieuwsbericht | 22 maart 2018 De nieuwe app Fikks helpt mensen met betalingsachterstanden door ze te koppelen aan buddy’s. Deze

Lees meer
Studerende kinderen… wie gaat dat betalen?
19 maart 2018

Gastblog door Ronald Sminia (FitVermogen) Weblog | 19 maart 2018 Een studie is een goede investering. Dat staat vast. Alleen

Lees meer
Haakse wetgeving fraudeschulden
17 maart 2018

Sinds aanscherping van de frauderegels in 2013 mogen gemeenten pas na 10 jaar instemmen met een… Tweet Share 0 +1

Lees meer
De burgemeester is vandaag de juf
16 maart 2018

Weblog | 16 maart 2018 Verzekeringen: voor de meeste kinderen geen onderwerp waar ze graag les over krijgen. Toch gingen

Lees meer
Oproep: Ouders, deel ervaringen over kinderen en geld
12 maart 2018

Nieuwsbericht | 12 maart 2018 Van 12-16 maart is het Week van het Geld, een week waarin Wijzer in Geldzaken

Lees meer

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van acties en ontwikkelingen? Schrijf je dan in op onze nieuwsbrief!

* verplicht veld

Deel ons

Help de dialoog te versterken door ons te delen in jouw netwerk.

Sallandse Dialoog is partner van: Moedige Dialoog